Doorgaan naar hoofdcontent

Vlechtjurk

Ik hou van snelle projectjes met vlot resultaat, maar kan ook erg mijn tanden in wat grotere en uitvoerige projecten zetten. Zoals dit jurkje! Dit jurkje heeft een aantal maanden op mijn paspop mogen bivakkeren. Van enkel alleen reepjes stof tot een heus jurkje, gemaakt voor een speciale gelegenheid. En tijdens dit proces weer wat nieuwe technieken uitgeprobeerd en dus opnieuw veel geleerd. 

Slow sewing


In maart van dit jaar was ik al gestart met het uittesten van het vlechtwerk. Ik maakte eerst bias-reepjes van ongebleekt katoen (15 mm breed) en probeerde eerst uit op welke manier ik de reepjes het beste kon fixeren. Ik vroeg daarbij ook de hulp van mijn volgers op Instagram en Facebook. Zelf probeerde ik het met textiellijm en kreeg de suggestie om strijkband en vliesofix te gebruiken. 



Met een biasband maker (kleinste maat) en de strijkbout fixeerde ik de reepjes. Vliesofix laat weer los als je het niet stikt (en stikken wilde ik niet) en het strijkband was te bewerkelijk, dus koos ik toch voor textiellijm. Achteraf gezien maar goed ook, want de uiteindelijke stof was niet heel goed te strijken (zonder dat de glimmende laag losliet). De truc was om het niet te heet aan de binnenzijde te strijken met een stukje bakpapier erop en dan te lijmen. Learning by doing!

Vlechtpatroon

Eerst even een vlecht-test-rondje met ongebleekt katoen.



De reepjes katoen 'drapeerde' ik over de paspop in verschillende vlechtpatronen. Ik wilde een patroon dat luchtig genoeg was, maar niet te open. Semi See Trough!



Zo moest het worden, met een soort hartvormige overgang naar de rest van de jurk. Maar ja, welk patroon ging ik gebruiken? Het beeld dat ik voor ogen had was een aangesloten jurk met kokerrok en een split achter en koos een jurk, die in die maand in de Knipmode stond, als basis.
Jurk 106, Knipmode bijlage maart 2018
De halslijn maakte ik hoger en de delen het voorpand van de top plakte ik, voor zover kon, aan elkaar. Ik tekende met wat voorbeelden van Pinterest zelf de hartvormige overgang. Voor het gevlochten deel zag het patroon er daardoor zo uit: 

Op het ruitjes papier heb ik weergegeven hoe de reepjes stof horizontaal gingen lopen. Verticaal kwam in elke rij hokjes één stofreepje.

Op de strijkplank fixeerde ik de reepjes met een speld om ze daarna op elk 'kruispunt' met een druppeltje textiellijm vast te maken. Een leuk en zeer tijdrovend klusje. Daarna besloot ik om alleen de voorzijde van de jurk op deze manier te maken en niet ook de achterkant. Slow enough.

Trucje 


Om te zorgen dat de reepjes langs de kant op hun plaats bleven stikte ik met bovenspanning nul en steekgrootte 5 (grootste steek) vlak langs de rand van het patroonpapier. Daarna scheurde ik het patroonpapier alvast grotendeels weg.



De overgang naar de rest van de jurk stikte ik aan het gevlochten deel. Dat ging eigenlijk verrassend goed. Ik dacht het te moeten doorstikken, maar dat was helemaal niet nodig.

De rest van de constructie van de jurk was verder vrij eenvoudig. Als je tenminste niet vergeet om gelijk de lusjes voor het ceintuur mee te stikken. Silly me. 

Uitdaging


De grootste uitdaging zat hem in het afwerken van het gevlochten deel aan de hals en de armsgaten. Aan de hals werkte ik met een smal beleg dat ik aan de binnenzijde heb ingevouwen en op de goede kant heb doorgestikt. Aan de armsgaten heb ik een beleg op de bovenzijde ingevouwen en doorgestikt. Deze methode was eigenlijk het beste. Ach ja. Het doorstikken deed ik in beide gevallen met een tweelingnaald.




Voering

De voering stikte ik aan de voorzijde aan de hartvormige overgang en aan de achterkant met beleg aan de hals en langs de rits. De armsgaten en de schoudernaden gingen met de hand.





Ceintuur

Het ceintuur heb ik in de stijl van het vlechtwerk opgeleukt met bias-reepjes. Deze heb ik voor het stikken aan een zijde met textiellijm bevestigd. Na het stikken en keren heb ik de ceintuur doorgestikt en voorzien van knoopsgaten (I did it!) en knopen.




Final fitting

De stof leende zich goed voor het maken van de bias-reepjes. En was ideaal geweest voor een jasje. Daar had ik de stof ook ooit voor gekocht. Minder geschikt was het voor het type jurk dat ik maakte, vooral ook door de metallic glans die erover heen zit. Elk kreukeltje zie je en daarbij is het lastig te strijken. Dus in de week voor de bruiloft, waar ik deze jurk voor maakte, was ik nog niet geheel tevreden over de pasvorm. Tijd om de hulptroepen in te roepen. Mijn mams met haar gouden handen. Net als vroeger stond ik voor de spiegel en mijn moeder zorgde voor de juiste fit. Brings back memories. En toen was hij eindelijk af en kon ik hem dragen! Deze feestelijke vlechtjurk!








Reacties

  1. That is so amazing! You are so talented, I love all the details you add. x

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Men's suit magic!

Turn a unloved suit into something new  (#therefashioners2017)  Nederlandse versie That's the challenge I encountered on Instagram and it's right up my alley: Making an existing outfit into something new or partly reusing it IS SÓ MUCH FUN. #loveit I did not have a suit that I wanted to remake, so the first part of this challenge started. Shopping! Looking for that unloved suit to be dramatically remade. At my third(!) trip to the second hand shop I choose the only suit that was available as a whole set. In fact, it was still very beautiful and it looked exactly like a suit that my love once had...?  Coincidence! The fabric does not have a very exciting print, but luckily it's oversized so there is enough fabric to spice it up. Let the magic begin: transform a neat men's suit into a cool women's suit that I can wear daily. Dismantle While dismantling the suit I saved as much original detail as I could. Interesting to see how such a suit is ma

Een comfortabel LIESL damespak

I. Made. A. Suit! English...click here! Dit ultieme dames pak was nog wat miste in mijn garderobe. Niet zomaar een damespak, nee eentje die comfortabel is. Én op verschillende manieren te stylen is. De stof mocht ik uitzoeken op de website van Katia Fabrics . Een wat dikker katoen met leuk zeepaardjes print die soepel valt. Het pak Even overwoog ik om een jumpsuit te maken, maar ik hou ervan als mijn kledingstukken 'multi- combineerbaar' zijn. Dit pak kan ik als een tweedelig-jumpsuit gebruiken en als twee aparte kledingstukken stylen met andere items uit mijn garderobe. Mix&Match Het jasje Ik begon met het maken van de blazer en gebruikt een Knipmode patroon. Het patroon is jasje 18 Marie uit Knipmode januari 2018. Het zusje van Marie is jasje 19 Ester. Beide patronen zijn online (pdf en papier) te bestellen en hebben dezelfde basis. Je vindt  Marie hier  en Ester hier . Jasje Marie, Knipmode januari 2018 Jasje Ester, Knipm

A recap of my Minervacrafts blogs!

One year anniversary! It was a 'busew' year! In which I wrote 13 blogposts for the Minervacrafts website. Such al lovely collaboration which allows me to work with the most beautiful fabrics and I loved every minute of it! At this moment 10 blogs are posted online, three more are scheduled for later this year. And some new fabrics are on it's way to be reviewed and turned into LIESL - creations. Ten LIESL's in a row One The first blog I wrote was this one about the famous Kielo Wrap Dress from Named Clothing. My version with longer sleeves has a bit of an Asian theme. Read about it here Two The second blog was a bigger project with lots of embellishments: The pink polka-dot trenchcoat. I was inspired by a trenchcoat I saw and tried to recreate it.  Want to see if I've succeeded? Click  here . Three The third one was a dress again in a 'love at first sight' fabric. I have a soft spot for graphic fabrics in black-and-white w