Doorgaan naar hoofdcontent

Mannenpak wordt stoer eigentijds vrouwenpak

Tover een afgedankt pak om in iets nieuws (#therefashioners2017)

Dat is de uitdaging die ik op Instagram tegenkwam en helemaal in mijn straatje past. Van een bestaande outfit iets nieuws maken of deels hergebruiken is ZÓ LEUK om te doen.#loveit. Zelf had ik geen pak dat ik om wilde toveren dus begon het eerste deel van deze uitdaging. Shoppen! Op zoek naar dat 'afzichtelijke' pak waar veel eer aan te behalen zou zijn, het liefst veel te groot zodat ik genoeg stof zou hebben. Bij mijn derde(!) tripje naar de kringloop koos ik voor het enige pak dat als echte set aanwezig was. Eigenlijk was hij nog heel mooi en was dit niet een pak dat mijn partner ooit had...? Toevallig! De stof is niet heel spannend qua motief, maar gelukkig het pak wel groot genoeg. De inspiratie voor het 'toveren' mocht komen. Het nette pak transformeren in een stoer pak dat ik dagelijks kan dragen.

Ontmantelen

Bij het ontmantelen van het pak heb ik zoveel mogelijk originele details intact gelaten. Leuk om te zien hoe zo'n pak is gemaakt, met de verschillende verstevigde lagen en mooie afwerking tot in detail. Tijdens dit proces dacht ik even dat ik er een soort blazer-cape van ging maken. Heel eerlijk denk ik dat ik die in de praktijk niet zou zijn gaan dragen. Uiteindelijk koos ik voor een stoer jack. Nu kon ik de patroondelen weloverwogen spelden voordat ook echt de schaar erin ging. Spannend!

Knipmode april 2017

Het patroon dat ik gebruikte is van een bikerjack dat ik al eerder maakte, maar nu met een aangepaste kraag, smallere mouw en iets smallere schouder.

Weven

De redelijk brave stof krijgt wat meer 'schwung' door de stof op verschillende manieren te bewerken. Het weven is redelijk eenvoudig: eerst repen knippen van 4 cm breed, beide zijde 1 cm naar binnen gestreken, zodat ik stroken van 2 cm kreeg. Voor het gemak fixeerde ik ze met textiellijm. Daarna weven maar. Her en der weer een druppeltje lijm, niet te veel anders wordt het zo stug. Met het betreffende patroondeel in de buurt kon ik zuinig zijn met de stroken, zodat ik achteraf niet teveel hoefde weg te knippen. In dit 'vlechtwerk' ging zowat het hele achterpand. Slik!



Paspel-mouw

Om de mouw meer body te geven kwam ik op het idee om er koordjes in te stikken. Net zoals je dat zou doen als je paspelband maakt. Hiervoor gebruikte ik de bestaande bovenmouw, die was ruim genoeg. Eerst bepaalde ik de afstand tussen de koordjes en reeg even door, waarna ik op die plek een vouw streek. Zo was het makkelijk om de koordjes op hun plek te houden en ze er tussen te stikken. Met een smal ritsvoetje was dit een fluitje van een cent. Daarna nam ik het patroon van de nieuwe bovenmouw over op de stof. Na het uitknippen haalde ik de twee bovenste koordjes er toch weer uit. Veel mooier. Trial & error!

Binnenstebuiten

Binnenzak als mouw
De bewaarde originele details wilde ik op verrassende plekken terug laten komen. De overgang van voeringstof en beleg van de binnenzak vond ik zo mooi dat het inspireerde om aan de buitenzijde te gebruiken. Het was net genoeg om het onderaan de mouw te gebruiken. Als grappig detail heb ik de maat, een rood labeltje laten zitten. Verder komen de nep-knoopsgaten, het borstzakje en de zakken van de voorzijde terug in het jack.
Nep-knoopsgaten mouw nu versiering achterpand
Borstzakje wordt binnenzak
Binnenzak is nu versiering op de mouw
Zak voorzijde is nu een steekzak
Originele binnenzak












Rits & studs

Als sluiting een stoere rits die veel te lang bleek. Op maat gemaakt en het stuk dat ik over had kwam later nog goed van pas. Met behulp van wondertape (dubbelzijdigtape) kon ik de rits fixeren voordat ik hem in het jack stikte. De drukknopen maken het jack echt stoer. Dat ze niet helemaal dezelfde kleur hadden als de tandjes en sluiting van de rits heb ik opgelost door ze wat bij te kleuren met zwarte watervaste stift. Even aanstippen en snel wat wegvegen en steeds opnieuw zodat de bronskleurige knopen de juiste wat meer zwarte gloed kregen.


Broek

Gek genoeg was de broek qua pasvorm bovenaan helemaal niet zo oversized. Gelukkig?! Alleen aan de taille moest ik hem wat innemen. De wijde pijpen heb ik zo gestikt dat ze taps toelopen en aansluiten bij de enkels.
Er ging een flink stuk van de lengte af en dat was maar goed ook, want na het weven had ik te weinig stof voor het zijpand over. De stootband aan de onderzijde gebruikte ik weer als leuk detail in het zijpand. Binnenstebuiten!  


De broek zelf was nog steeds niet heel spannend. Hij kon wel wat opsmuk gebruiken. Ik naaide de overgebleven stukken rits in de zakingang, nog wat studs daarbij en alle knopen werden vervangen door knopen uit mijn voorraadje gerecylde knopen. Finishing studs!


 




Puzzel

Het was een behoorlijk gepuzzel, maar wat een enorm leuke puzzel! Er was genoeg inspiratie, maar was er ook genoeg stof? That's the question1 Voor de verschillende patroondelen heb ik wat stukjes 'bij moeten smokkelen' en toch bleef er nog wat over om aan het opstaande kraagje en op de schouders nog een extra detail te stikken. Voering erin en klaar.




Wat een geweldig project om aan te werken. Echt genieten. De inspiratie vloeide rijkelijk, nieuwe ideeën kon ik direct toepassen. Vooral het bewerken van de stof leverde een verrassend en best wel spectaculair resultaat. Het is een typische LIESL outfit geworden, ik vermoed dat ik vooral het jack vaak zal dragen.

Dankjewel Portia Lawrie voor het initiatief.
#suitsyou #therefashioners2017

Volgend jaar doe ik weer mee!

~Volg made by LIESL ook op FacebookInstagram en YouTube!~


Reacties

Populaire posts van deze blog

Men's suit magic!

Turn a unloved suit into something new  (#therefashioners2017)  Nederlandse versie That's the challenge I encountered on Instagram and it's right up my alley: Making an existing outfit into something new or partly reusing it IS SÓ MUCH FUN. #loveit I did not have a suit that I wanted to remake, so the first part of this challenge started. Shopping! Looking for that unloved suit to be dramatically remade. At my third(!) trip to the second hand shop I choose the only suit that was available as a whole set. In fact, it was still very beautiful and it looked exactly like a suit that my love once had...?  Coincidence! The fabric does not have a very exciting print, but luckily it's oversized so there is enough fabric to spice it up. Let the magic begin: transform a neat men's suit into a cool women's suit that I can wear daily. Dismantle While dismantling the suit I saved as much original detail as I could. Interesting to see how such a suit is ma

Een comfortabel LIESL damespak

I. Made. A. Suit! English...click here! Dit ultieme dames pak was nog wat miste in mijn garderobe. Niet zomaar een damespak, nee eentje die comfortabel is. Én op verschillende manieren te stylen is. De stof mocht ik uitzoeken op de website van Katia Fabrics . Een wat dikker katoen met leuk zeepaardjes print die soepel valt. Het pak Even overwoog ik om een jumpsuit te maken, maar ik hou ervan als mijn kledingstukken 'multi- combineerbaar' zijn. Dit pak kan ik als een tweedelig-jumpsuit gebruiken en als twee aparte kledingstukken stylen met andere items uit mijn garderobe. Mix&Match Het jasje Ik begon met het maken van de blazer en gebruikt een Knipmode patroon. Het patroon is jasje 18 Marie uit Knipmode januari 2018. Het zusje van Marie is jasje 19 Ester. Beide patronen zijn online (pdf en papier) te bestellen en hebben dezelfde basis. Je vindt  Marie hier  en Ester hier . Jasje Marie, Knipmode januari 2018 Jasje Ester, Knipm

A recap of my Minervacrafts blogs!

One year anniversary! It was a 'busew' year! In which I wrote 13 blogposts for the Minervacrafts website. Such al lovely collaboration which allows me to work with the most beautiful fabrics and I loved every minute of it! At this moment 10 blogs are posted online, three more are scheduled for later this year. And some new fabrics are on it's way to be reviewed and turned into LIESL - creations. Ten LIESL's in a row One The first blog I wrote was this one about the famous Kielo Wrap Dress from Named Clothing. My version with longer sleeves has a bit of an Asian theme. Read about it here Two The second blog was a bigger project with lots of embellishments: The pink polka-dot trenchcoat. I was inspired by a trenchcoat I saw and tried to recreate it.  Want to see if I've succeeded? Click  here . Three The third one was a dress again in a 'love at first sight' fabric. I have a soft spot for graphic fabrics in black-and-white w